• Arkiv

  • Blog Stats

    • 18,478 hits

Attack på en favorit

En av mina absoluta favoriter bland kärlekshistorier inom böckernas och filmernas värld är den mellan Miss Elisabeth Bennet och Mr Darcy. Det handlar alltså om kostymdrama på högsta nivå i Jane Austens bok Stolthet och fördom. Den finns som bok, tv-serie och film i en hel del versioner med olika skådespelare. Varmt kan jag rekommendera 6 timmarsversionen av tv-serien på DVD med Colin Firth som Mr Darcy när det är en regning dag och man bara vill få ta det lugnt. Eller om 6 timmar verkar lite långt så ta filmversionen med Kiera Knightly som Miss Bennet. Båda finns säkert att få tag i där du köper DVD-filmer.

Men nu vidare till attacken, för vad är det som händer? Jo, nu är det så att författarinnan Colleen McCullough har gett sig på att skriva en bok som heter Miss Mary Bennets självständighet.
En sorts fortsättning på Jane Austens klassiker. Här får man följa historien om Elisabeths syster Mary som är den sista ogifta systern i familjen och hon har stora planer när modern dör och hon äntligen får sin frihet. Så långt är väl allt väl och jag får återse gamla bekanta som jag känner så väl från originalet. Härligt tänkte jag…
Men vad händer Colleen tar och börja skriva att giftermålet mellan Elisabeth och Mr Darcy inte är lyckligt. Mr Darcy framställs som en riktigt fruktansvärd person som bara tänker på sig själv. Vad hände med mitt lyckliga slut från Stolthet och fördom? Där skulle de ju leva lyckliga i alla sina dagar.
Besvikelsen är stor men jag har ändå hopp då halva boken är kvar därhemma på sängbordet. Kanske Mr Darcy skärper sig och kanske kan även den sista systern få ett lyckligt slut på sin historia och hittar sin självständighet.

Det är modigt men också farligt att som författare börja leka med gamla klassiker och ändra på lyckliga slut.
En annan författare som också gett sig på att skriva en fortsättning på Stolthet och fördom är Emma Tennat som 1996 skrev boken Pemberly. Den är inte lika vågad som Colleens utan tar vid exakt där originalet slutade och handlar om de första månaderna av Elisabeth och Mr Darcys äktenskap som dock inte är helt problemfria. Denna fortsättning får dock två tummar upp från mig. Vi får väl se vilket betyg Colleens bok kommer att få.

//Cecilia

2010-08-18 Färdigläst!
Boken är färdigläst för några dagar sedan och betyget blir en sexa av tio möjliga. Helt OK men känns ändå in i själen att Mr Darcy inte skulle kunna vara så gemen och elak. Och slutet, ja slutet kanske jag inte ska säga så mycket om men jag köper det inte helt med tanke på allt som ändå händer i boken. /Cecilia

Kommentera

