• Arkiv

  • Blog Stats

    • 18,480 hits

Nu vill jag bara hem och läsa

Andrew Taylors bok Det blödande hjärtat skulle jag ha läst medan jag fortfarande hade semester! varför? Jo, nu sitter jag och längtar hem till min bok. Jag har bara 40 sidor kvar och det är spännande! Nu ska säcken knytas ihop och jag ska äntligen få veta vad som hände med Miss Pennhow och se om Lydia och Rory blir ett kärlekspar eller inte.

Det blödande hjärtat är ingen vanlig deckare utan mer en  spänningsroman, i historisk miljö. Den utspelar sig i London i mitten 1930-talet och det råder politisk oro, fattigdomen är utbredd. Mrs Lydia Langstone flyr från sin brutale, misshandlande make. Hon flyttar till till sin far som hon inte träffat på mycket länge, som bor i en trång och mörk lägenhet på Bleeding Heart Square.

Parallellt med Lydia får vi följa Miss Pennhow genom hennes dagboksanteckningar. Miss Pennhow gifte sig med fastighetsägaren på Bleeding Heart Square, den obehaglige Mr Serridge. Kort därefter försvann hon till Amerika med en sjöman som hon varit förälskad i som ung. Åtminstone är det vad som sägs. Men det är inte alla som tror på den här historien. Mr Narton, t ex och hans medhjälpare Rory tvivlar på att Miss Pennhow fortfarande lever. Och de misstänker hennes man, Mr Serridge som får obehagliga, anonyma paket med posten. Paket med torkade djurhjärtan.

Nej, allt är sannerligen inte vad det ser ut att vara på Bleeding Heart Square. Och ju mer man läser desto mer lösa trådar dyker upp. Jag kan knappt vänta tills jag får svar på alla mystiska gåtor!

 /Birgitta

Kommentera

