• Arkiv

  • Blog Stats

    • 18,478 hits

Just nu håller jag på med Andrew Taylors nya deckare Nattvandraren. Jag har nästan precis börjat, men den verkar mycket lovande. För ett par månader sen skrev jag ett blogginlägg om hur gärna jag ville hem och läsa Det blödande hjärtat. Om ett par dagar kan det hända att jag känner likadant om den här…

Handlingen i korthet: Berättelsen börjar i 1780-talets London. Huvudpersonen John Holdsworth är märkt av tragedierna som drabbat honom med kort tids mellanrum. Först drunkande hans lille son i Themsen. Efter det blev hans hustru kontaktad av ett medium som påstod sig stå kontakt med andevärlden och kunde kommunicera med den döde sonen. Den kontakten höll på att göra dem helt bankrutt, men innan det hinner gå så långt hittas även hustrun druknad i floden. John Holdsworth blir tvungen att sälja sin bostad, men får bo kvar på nåder. En dag blir han kontaktad av en rik änka som har ett uppdrag till honom. Egentligen är det två saker hon vill ha hjälp med. Dels att katalogisera den stora boksamling hon äger och avgöra vilka böcker hon kan skänka till Cambridges universitetsbibliotek. Det andra uppdraget visar sig vara lite svårare. Änkans son, Frank, som studerar vid Cambridge har blivit ”mentalt instabil” och hävdar att han sett ett spöke. Men det är något mystiskt med det hela och John Holdsworth reser dit för att undersöka saken närmare.

Verkar Nattvandraren vara en bok för dig? Ställ dig i kö så ska jag skynda att läsa ut den!

/Birgitta

Kommentera

