• Arkiv

  • Blog Stats

    • 18,480 hits

En dag

Jag läser en alldeles, alldeles underbar roman på engelska just nu. Den heter One Day och är skriven av David Nicholls. Precis när jag hade börjat läsa i den så såg jag att den kommit ut på svenska, En dag. Och nu är den på väg till biblioteket! För det här är en bok som fler måste läsa!

Titeln på boken är väl vald eftersom berättelsen skildrar ett och samma datum, 15 juli, under tjugo års tid. Boken börjar år 1988. Den 15 juli det året tillbringar Dexter och Emma (Dex & Em) en natt tillsammans. De har precis slutat college och hon har spanat in honom i flera år. Han såg henne på riktigt först i kväll. Han har planer på att resa och se sig om i världen och kommer från en välbärgad familj som gärna försörjer honom ett tag till. Hon är från Yorkshire och vill syssla med teater. Efter den där natten blir det inget mer, men under tjugo års tid får man följa deras liv. Dex är outhärdligt självupptagen emellanåt. I sitt jobb som programledare för tv är han van att stå i centrum och vara efterfrågad. Em är mer jordnära och hennes liv innehåller inte lika mycket glamour. I hemlighet älskar hon fortfarande Dex, samtidigt som hon tycker att han är en idiot. Dex i sin tur förlitar sig alltid på att Em ställer upp och finns där för honom.

Detta är en bok som gör en varm i kroppen. Med stort intresse följer jag Dex och Em genom åren och hoppas att de ska få varandra till slut. Jag vet inte hur det går än, jag har hundra sidor kvar, men samtidigt vill jag inte att den ska ta slut. Häromdagen läste jag att En dag bli film och komma upp på biograferna redan nästa år. Huvudrollerna ska spelas av Anne Hathaway och Jim Sturgess. Jag är säker på att det kommer att bli en kanonfilm. David Nicholls har ju dessutom ett förflutet som manusförfattare.

Här kan du reservera boken – den finns som ljudbok också!

/Birgitta

Kommentera

