• Arkiv

  • Blog Stats

    • 18,480 hits

Beastly

Häromdagen läste jag en bok som verkligen fastnade i huvudet och som jag bara inte kunde lägga i från mig. Den heter Beastly och är skriven av Alex Flinn. Boken handlar om en kille som heter Kyle och som beter sig som ett riktigt odjur. Han är skitsnygg och tillhör de populära på skolan och tror att han är Guds gåva till mänskligheten och speciellt till alla tjejer. Han utnyttjar sitt utseende och sin pappas pengar och är så otroligt elak. Men en dag är han elak mot fel person, en tjej som visar sig ha magiska krafter. Hon förvandlar honom så att han på utsidan ser ut som han beter sig dvs. ett odjur. Han får päls, klor, huggtänder och ingen hjälp finns att få. Kyle får flytta in i en lägenhet som blir lite av ett fängelse då han aldrig kan visa sig ute. Det enda som kan lösa honom från förtrollningen är att han hittar någon som kan älska honom och som han älskar tillbaka. Kanske inte så lätt när man inte kan visa sig ute.

Ni kanske känner igen storyn… det är ju berättelsen om Skönheten och odjuret i modern tappning. Jag älskar sagor och har alltid gjort så det här var ju en bok mitt i prick.

Just nu finns boken bara på engelska på Lessebo bibliotek men i mars kommer den på svenska och längre fram i år kommer den som film. Väl värt ett biobesök tror jag även om odjuret i filmversionen inte har fått päls. Här kommer ett klipp från filmen:

//Cecilia

Kommentera

