• Arkiv

  • Blog Stats

    • 18,480 hits

Har du avgett några nyårslöften?

God Fortsättning!

Så här inpå det nya året kan det hända att man lovat sig själv att förändra något i sitt liv. Det kan vara att börja träna (mer), sluta röka, gå ner i vikt. Vill du hitta inspiration för att klara nyårslöftena, så är det till biblioteket du ska gå! Vi har litteratur om det mesta och det vi inte har försöker vi låna in från andra bibliotek.

 Själv har jag avgett en litterärt nyårslöfte. Mitt ständiga i-landsproblem är att sålla bland alla bra böcker som finns. Ständigt kommer det nya titlar som jag bara måste läsa! Jag kan knappast läsa mer än jag redan gör, det finns ju trots allt en del annat i mitt liv än böcker, men jag har kommit på att jag kan försöka vidga mitt läsande lite och upptäcka nya författare. Såna författare som jag vetat om, sneglat på, men aldrig stiftat bekantskap med. Mitt nyårslöfte för 2011 blir alltså att läsa något av följande 12 författare:

Alice Munro

Anne Swärd

Aravind Adiga

Beate Grimsrud

Charles Dickens

Claire Castillon

Jamaica Kincaid

Jonathan Safran Foer

Marina Lewycka

Martina Cole

Niccòlo Ammaniti

Philip Roth

Har du tips på vilka böcker av dessa författare som jag bör läsa? Har du själv okända författare som lockar?

Våga ta klivet ut ur bekvämlighetszonen och upptäck nya författarskap! Jag lovar, det är roligare än de flesta andra nyårslöften!

/Birgitta

2 svar

  1. Mja, jag lovade att sluta dricka så mycket kaffe. Än så länge går det inge vidare🙂

  2. […] har jag klarat av en av författarna som ingår i mitt litterära nyårslöfte, Anne Swärd. Boken kom under hösten och heter Till sista andetaget. Titeln anspelar på en fransk […]

Kommentera

