• Arkiv

  • Blog Stats

    • 18,478 hits

Rykande aktuell

Jag ska egentligen inte jobba härTajmingen på Sara Beischers debutroman är fenomenal! Rapporter om en fallerande äldrevård och vårdpersonalens tuffa arbetsbörda översköljer oss i media och alla tycks vara överens om att äldrevården inte fungerar optimalt, men hur man ska komma till rätta med problemen vet man inte riktigt.

Romanens jag är Moa, 19 år. Moa drömmer om att bli skådespelare och har flyttat till Stockholm för att förutsättningarna att lyckas är större i huvudstaden. Under tiden söker hon arbete och blir själv förvånad över hur lätt det var att få jobb inom äldreomsorgen. Plötsligt är hon anställd, utan tidigare erfarenhet, på äldreboendet Liljebacken. Mötet med vårdtagarna, eller ”kunderna” som föreståndaren föredrar att kalla dem, blir brutalt. Plötsligt ställs Moa inför intimhygien, blöjbyten, dödsångest och stressiga arbetsvillkor och möter en verklighet hon aldrig funderat över.

Jag började läsa Jag ska egentligen inte jobba här igår och den grep tag i mig direkt. Så pass mycket att jag faktiskt hade svårt att sluta läsa. Jag är inte riktigt klar än, men det är definitivt en bok jag kan rekommendera varmt.

Kommentera

