• Arkiv

  • Blog Stats

    • 18,478 hits

Fransk fantasy

Jag är egentligen ingen typisk fantasyläsare. Trollkarlar och andra världar är inte riktigt min grej. Men ibland gör jag undantag och läser barn- och ungdomsfantasy som jag faktiskt brukar gilla! Och när jag fick möjligheten att läsa den alldeles nyutkomna Oksa Pollock  – Det sista hoppet så gjorde jag det! Jag är inte riktigt klar än utan precis mitt uppe i då allt börjar dra ihop sig. Riktigt spännande är det!

Oksa Pollock är en helt vanlig fjortonårig tjej (tror hon!) som flyttar till London. Hennes föräldrar bestämmer sig för att flytta ganska hastigt och Oksa hade egentligen helst av allt stannat kvar i Paris, men flytten blir lite lättare när även hennes bästa vän Gustave, kallad Gus, och hans familj också flyttar med.

Skolstarten blir något jobbig då det visar sig att deras lärare är Mr McGraw som gärna förnedrar sina elever framför varandra, hånskrattar eller bara blänger strängt med sin iskalla blick.  Dessutom får hon en äldre elev efter sig som ständigt ser till att göra något taskigt. Det är tur att Oksa har sin farmor att prata med. Men vad Oksa inte vet är att farmor har ett basfiolfodral som hon kan kliva in i och därmed komma till ett annat rum med en massa underliga växter och märkliga varelser. En natt vaknar Oksa av att hennes docka brinner. Hon blir livrädd, särskilt när hon förstår att det är hon som har startat allt. Den här händelsen blir den första i en rad märkliga ting som Oksa är med om, innan hon förstår att hon besitter magiska krafter. Då berättar hennes pappa och farmor om landet Edelfia och om hur en del av befolkningen en gång fördrevs därifrån av en ond man. Nu står det sista hoppet till Oksa, om de någonsin ska kunna återvända dit.

Det tar ett tag att komma in i boken och det är lite att hålla reda på, men sen..! Oksa Pollock – Det sista hoppet är den första boken i en planerad serie. Del två kommer ut i juni och heter Oksa Pollock – De vilsnas skog. Författarna är två stycken och heter Anne Plichota och Cendrine Wolf. Om du kan engelska (eller franska) kan du läsa mer om Oksa Pollock här.

/Birgitta

Kommentera

