• Arkiv

  • Blog Stats

    • 18,478 hits

Spänning i vår

Oj! Oj! Oj! många bra böcker kommer i vår. Böcker som jag längtat efter, karaktärer jag saknat – sån’t jag bara måste läsa! Och jag inser att det gamla vanliga, men väldigt kära, problemet med en växande läshög inte kommer att vara löst inom en snar framtid nu heller. Vilka favoriter längtar du mest efter i år? Här är ett urval av mina:

Journal 64 Journal 64 av Jussi Adler-Olsen Utkommer i mars

Jag har faktiskt bara läst den första boken om Carl Mörk och Avdelning Q. Anledningen till det är, förutom ovannämnda läshög, att böckerna ofta är både utlånade och reserverade på våra bibliotek. Jag inser att om det nånsin ska bli min tur så måste jag ställa mig i kö, men man kanske inte behöver läsa dem i ordning heller? Journal 64 handlar om en anstalt på en ö dit man förr i tiden skickade missanpassade kvinnor. För vissa innebar vistelsen på ön en känsla av makt, men för de allra flesta enbart elände. En av kvinnorna som kom dit, Nete Hermansen, försvann spårlöst därifrån. Lyckades hon fly eller vad hände egentligen med henne? Vart försvann människorna runt omkring henne? Fallet öppnas på nytt och Christian Mörk inser att det finns kopplingar till hans eget förflutna.

Min syster

Min syster av Rosamund Lupton Utkommer i maj

 Beatrice sitter och äter lunch i New York då telefonen plötsligt ringer. Hennes syster i London är spärlöst försvunnen! Beatrice reser dit och inser direkt att hon faktiskt vet väldigt lite om sin syster. Har hon försvunnit frivilligt? om inte, vill hon ens bli hittad? Hon bestämmer sig för att ta reda på så mycket som möjligt om systerns liv och hennes försvinnande. Trots att det får konsekvenser.

Jag tycker det här låter spännande! Lite åt Harlan Coben-hållet kanske? Och både familjehemligheter och ett mystiskt försvinnande låter som mycket lovande ingredienser i en thriller.
 

Colombes granneColombes granne av Tatiana de Rosnay Utkommer maj

Visst, jag var allt lite besviken på hennes förra roman, Huset du älskade, men Tatiana de Rosnay är ju trots allt författaren som skrev Sarahs nyckel som jag älskade och Bumerang som jag gillade. Därför ger jag gärna henne en chans till. Den kommande romanen Colombes granne har jag faktiskt sett med två olika omslag. Vi får se vilket det blir till slut…

Colombe är en helt vanlig kvinna med ett lika färglöst liv som alla andra. Hur skulle hon kunna föreställa sig vad som väntade henne i den nya lägenheten? En okänd man på våningen ovanför hennes, har förklarat krig och blivit hennes värsta fiende. Hur långt är hon beredd för att få lugnet tillbaka?

/Birgitta

2 svar

  1. Vilka bra tips!🙂 Jag gillar också Adler-Olsen, tyvärr gavs ju böckerna ut i ”fel” ordning, bättre att läsa dem kronologiskt, då kommer ”Kvinnan i rummet” först. Jag blev också besviken på ”Huset du älskade”, har ju tyckt så mycket om de andra av De Rosnay, men då ska jag ge henne en chans till med den nya boken…

    • Hej Åsa! Jag upptäckte det (ordningen på Adler-Olsens deckare) och läste Kvinnan i rummet, men sen kom jag av mig. Nu har jag börjat på Journal 64 och den är riktigt spännande. Intressant att vi tyckte så lika om Huset du älskade! Vi får hoppas på den här i stället…🙂 /Birgitta

Kommentera

