• Arkiv

  • Blog Stats

    • 18,478 hits

Jellicoe road

 

Jellicoe Road är skriven av Melina Marchetta och utspelar sig i Australien.

Boken har fått mycket uppmärksamhet i olika bokbloggar runt om i landet och hela världen för den delen. Den skulle vara SÅ BRA!

Nu har jag äntligen fått tid att läsa den och jag tror att mina förväntningar hade blivit lite för stora.

Jag började läsa och precis i början fångade den mig. Men sedan var det en väldig massa tuggande ända fram till mitten av boken. Där blev jag intresserad igen och författaren fick tag i mig.

Det gäller alltså att man inte ger upp utan håller i och läser vidare. Handlingen kan vara lite rörig och det blir många personer att hålla reda på. Boken är nämligen två historier i en som sedan knyts samman. Det är ett gäng ungdomar som lär känna varandra på grund av en väldigt tragisk händelse som för dem samman. Den historien berättas bitvis genom hela boken och var för mig den mer intressanta delen.

Huvudhistorien handlar egentligen om tjejen Taylor Markham och hennes liv på en skola där hon bor efter att hennes mamma dumpade henne på en 7-elevenbutik när hon var elva år gammal. Hon har många frågor om sitt liv och vad hon först inte vet är att svaren finns närmare än hon tror.

Boken är definitivt en läsupplevelse, men kanske inte för den som ger upp alltför lätt.

//Cecilia

Kommentera

