• Arkiv

  • Blog Stats

    • 18,482 hits

Back to business!

Igår började jag jobba igen efter fyra veckors lång, härlig semester! Och många fina lässtunder har det blivit på stranden vid Medelhavet, hemma på altanen, på hotellet…

Några av alla böcker som jag har läst är dessa (och ja, alla kan varmt rekommenderas!):

Getingsommar Getingsommar av Denise Mina

Brittiska deckare när de kanske är som bäst! Denise Mina gör det inte enkelt för sin läsare. Här finns inga knivskarpa gränser mellan ond och god och karaktärerna känns som ”riktiga” människor!

När Sarah Erroll hittas brutalt mördad i det fashionabla villakvarteret i Glasgow, finner polisen dessutom sex miljoner euro i kontanter fasttejpade under köksbordsskivan. Det framgår strax att Sarah Erroll var en kvinna med ett brokigt förflutet. Dessutom hade hon ett hemligt förhållande med finansmannen Lars Anderson som hittades hängd i sin trädgård bara timmar innan mordet på Sarah. Finns det ett samband mellan dessa våldsamma händelser? Kriminalinspektör Alex Morrow är höggravid med tvillingar, men det är inget som hindrar henne från att ta reda på sanningen.

Small WorldSmall World av Martin Suter

Den schweiziske författaren Martin Suter har skrivit en psykologisk thriller och samtidigt en gripande roman om Konrad, drygt sextio som drabbas av alzheimer just när han träffat sitt livs stora kärlek. När hans fostermamma, den rika arvtagerskan Elvira Senn får redapå detta drar hon först en suck av lättnad. Konrad utgör inte längre ett hot mot henne och snart har han glömt allt. Men så får hon veta att minnen från barndomen ibland kan bli väldigt skarpa hos patienter med alzheimer och blir desto mer orolig? Ska Konrad minnas saker från det förflutna som hon ägnat ett helt liv åt att försöka glömma? Inte blir det bättre av att hennes svärdotter tycks fast besluten att hjälpa Konrad minnas.

Den här boken har världens tråkigaste omslag men låt inte detta stoppa er från läsning! Dessutom är den numera filmad med ingen mindre än Gérard Depardieu i huvudrollen som Konrad.

Det är jag som är CarolineDet är jag som är Caroline av Peter Barlach

En cross over -bok för både gammal och ung om sjuttonåriga Caroline som jag har haft förmånen att få läsa som manus. Boken kommer ut i september och jag tror att en del kommer att höja på ögonbrynen. Jag älskar Caroline för att hon vågar ta för sig av livet och för att hon är en sån kämpe som inte låter sig tryckas ner, varken av svåra barndomsupplevelser eller av vuxna som vill utnyttja henne! Peter Barlach har skrivit en kontroversiell (ungdoms)roman, men gör det med hjärta och ömhet och åtminstone jag faller pladask. Håll utkik efter denna!

/Birgitta

Kommentera

