• Arkiv

  • Blog Stats

    • 18,478 hits

Min första e-bok

Örfilen av Christos Tsiolkas blev min första e-bok någonsin! Jag lånade den från e-lib som man når via bibliotekets hemsida (under Nättjänster hemifrån). Jag måste säga att jag blev mycket positivt överraskad! Det här var bättre än jag trodde (det ska ju tilläggas att jag älskar ”vanliga” böcker, papperskänslan, omslaget, doften – ALLT!) och att läsa på sin surfplatta hade många oväntade fördelar. Bara det att kunna läsa medan man äter utan att boken faller ihop eller att man måste lägga ifrån sig besticken varje gång man tagit en tugga för att vända blad är en STOR fördel. Jag laddade ner Örfilen till min Ipad 2 och det var superenkelt. Lånet är på 28 dagar, men man kan ju låna om den om man vill. Särskilt praktiskt är det med nya böcker som det kan vara kö på. Finns de att låna på e-lib så är de alltid inne och man behöver inte vänta på att få läsa!

Vad tyckte jag om Örfilen då? Jodå. Ämnet var väldigt intressant. En pappa ger en pojke en örfil på en grillfest med vännerna. Pojkens föräldrar vägrar godta ursäkten och anmäler pappan som slagit. Splittringen i vänkretsen blir ett faktum. Man får följa de olika personerna i deras liv och läsa om hur denna händelse påverkar dem alla på olika sätt. Romanen ställer många intressanta frågor. Att den utspelar sig i Australien är också lite spännande. Livet i Sverige skijer sig trots allt en hel del åt, om man jämför med det australiensiska. Särskilt tydligt är det när det gäller droger. Jag blir faktiskt lite chockad över romankaraktärernas inställning, men sättet författaren beskriver det på, som om droger inte vore så märkvärdigt, får mig att tro att gemene man i Australien har en ganska liberal syn på droger. Örfilen är också otroligt välskriven.

PS. Fråga oss gärna om ni har frågor om e-böcker!

/Birgitta

Kommentera

