• Arkiv

  • Blog Stats

    • 18,478 hits

Den tomma stolen

J K Rowling – ni vet, hon som har skrivit Harry Potter-böckerna! – har kommit ut med sin första vuxenroman på svenska i dagarna. Den tomma stolen heter den och är en rätt tjock bok på runt 500 sidor om invånarna i den lilla byn Pagford. Berättelsen börjar väldigt dramatiskt med att en av kommunstyrelsens ledamöter, 40 -årige Barry Fairbrother, faller död ner på golfklubbens parkeringsplats. Hans död väcker många känslor av både sorg och lättnad och innebär också att hans plats i kommunstyrelsen blir vakant. Många är dem som aspirerar på att ta hans plats och snart bryter fullt krig ut i det på ytan idylliska Pagford. Tonåringar ställs mot vuxna, hustrur mot sina män och rik mot fattig.

Jag tyckte att det var lite svårt att komma in i boken. Jag läste den i och för sig på engelska (The Casual Vacancy), men jag hade lite svårt att hålla isär alla personer till en början ochd et dröjde nästan 100 sidor innan jag kände att jag hängde med ordentligt. Men låt er inte avskräckas, håll ut! Berättelsen är både underhållande och oroande. Jag älskar J K Rowlings färgstarka karaktärer! Hon är också riktigt skicklig på att beskriva stämningar. Jag tänker särskilt på den tyranniske maken och fadern Simon…

/Birgitta

Kommentera

