• Arkiv

  • Blog Stats

    • 19 631 hits

Tre dagar på biblioteket

FantasybokpratHej!
Jag är en fjorton årig praktikant från Bikupan högstadieskola. Här har jag fått spendera tre härliga dagar med en massa trevliga människor. Under min tid på Lessebo bibliotek har jag fått lära mig att både återlämna men även låna ut böcker, hur bibliotekets datasystem funkar och hur man sorterar böckerna i hyllorna.

Första dagen gick vi igenom alla grunderna. Jag fick återlämna alla böckerna som hade kommit in den morgonen och sedan ställa ut dem på deras platser i hyllorna, sedan skriva in nya böcker i systemet för att sedan stämpla dem. (Alla dessa uppgifter har upprepats under dagarna). När det började dra sig mot eftermiddag på tisdagen åkte vi till Hovmantorp för att göra om sagorummet för femte klassare som skulle komma dagen där på. Jag blev imponerad och stolt över hur fint resultatet blev.

Onsdag morgon möts vi av glada och spända barn som skulle få kliva in i en annan värld, en värld av fantasy. Inne i sagorummet väntade jag, Emelie och Cecilia iklädda i mantlar och med böcker i våra händer som vi skulle redovisa för barnen. Efter att barnen hade lämna biblioteket, alla med varsin bok i handen spenderade jag resten av dagen med mina uppgifter i Hovmantorps bibliotek.

Nu sitter jag här, på min tredje dag, och skriver det här blogginlägget. Dagen börjar dra mot sitt slut och jag har bara några få saker att göra innan jag sätter mig på bussen hem. Välja en bok som ska bli min egen, bära några lådor och säga farväl.

Tiden på biblioteket har varit mycket lärorik för mig, dock har jag kommit hem varje dag med nya antal böcker att läsa. Är som vanligt och för alltid en stamkund hos Lessebo kommuns Bibliotek. Tack så mycket!

Mvh
Kajsa